Profilaktyka

Profilaktyka ogólnie rozumiana jest jako odpowiednie działania, które mają na celu zapobieganie pojawianiu się i rozwojowi niekorzystnego zjawiska w konkretnej społeczności.

 

Zgodnie z najnowszą klasyfikacją stosujemy w szkole profilaktykę uniwersalną - skierowaną do wszystkich uczniów, bez względu na stopień ryzyka wystąpienia zachowań problemowych. Dotyczy ona najczęściej takich zagrożeń jak, palenie papierosów czy przemoc. Celem ma być opóźnienie inicjacji oraz przeciwdziałanie pierwszym próbom podejmowania zachowań ryzykownych. Działania profilaktyczne skupiają się więc na tworzeniu przyjaznej atmosfery w szkole, wzmacnianiu i motywowaniu uczniów, a także ich rodziców do czynnego udziału w życiu szkoły.

W ramach profilaktyki uniwersalnej stosujemy następujące strategie:

  1.  informacyjną, której celem jest dostarczenie wiedzy o skutkach zachowań ryzykownych oraz przemocy. Ma to wpłynąć na zmianę postaw, a w końcu  - nie podejmowanie zachowań ryzykownych.
  2. edukacyjną, której celem jest ukształtowanie właściwych postaw i rozwijanie niezbędnych umiejętności społecznych.
  3. działań alternatywnych, których celem jest pomoc w zaspokajaniu takich potrzeb jak, sukces oraz stworzenie możliwości zaangażowania się w działalność pozytywną np. artystyczną, sportową czy społeczną.

Profilaktyka uzależnień proponowana w szkole jest więc inicjowaniem działań, które wprowadzają pożądane zmiany w funkcjonowaniu ucznia.