Jak wspomagać rozwój mowy dziecka?

  • jak najwięcej mówić do dziecka od pierwszych chwil życia i w każdej sytuacji,
  • mówić do dziecka powoli i wyraźnie, gdyż to rodzice dostarczają pierwszych wzorców wymowy,
  • podczas rozmowy należy utrzymywać kontakt wzrokowy, aby dziecko mogło obserwować narządy mowy,
  • rozwojowi mowy sprzyja karmienie piersią, bowiem ssanie jest najlepszym ćwiczeniem dla języka, warg i policzków,
  • dostarczać dziecku, jak największej ilości bodźców dźwiękowych: czytać, śpiewać, słuchać muzyki, itp.,
  • wspólnie powtarzać rymowanki, wierszyki z pokazywaniem, wyliczanki, dziecięce masażyki i zabawy paluszkowe;
  • naśladować różne odgłosy,
  • nie należy karcić, ani zawstydzać dziecka za złą wymowę!!!

PRZYKŁADY DZIECIĘCYCH WYLICZANEK

(źródło pochodzenia: Internet)

Sroczka kaszkę warzyła.

„Tu, tu, tu sroczka kaszkę warzyła, dzieci swoje karmiła. Temu dała do dzbanuszka, temu dała do garnuszka, temu dała na miseczkę, temu dała na łyżeczkę. A temu nic nie dała, tylko – frrrr – odleciała”.

Dorosły bierze rączkę dziecka w swoją dłoń. Przy słowach „tu, tu, tu” kreśli kółka we wnętrzu dłoni dziecka, może też delikatnie w nią stukać. Potem, przy słowach: „Temu dała do dzbanuszka, temu dała do garnuszka...” masuje poszczególne paluszki. Gdy wypowiada „frrrr”, rozkłada ręce dziecka na boki i  naśladuje ptaszka.

 

Bierzemy muchy w paluchy (szczypiemy powietrze przed sobą - 3 razy)
Robimy z muchy placuchy (klepiemy otwartą łapką o łapkę - 3 razy)
Kładziemy muchy na blachy (klepiemy łapkami o brzuszek - 3 razy)
I mamy radochy po pachy (wypowiadane jak najszybciej, rączki podkurczamy pod
paszki i "wiercimy" ciałkiem).

Leci, leci.../ wiersz Porazińskiej/

Leci, leci pszczoła do (wstawiamy imię dziecka)…….. czoła. (Imię dziecka)………….. śpi.
Leci, leci osa do (wstawiamy imię dziecka)………… nosa. (Imię dziecka)……….śpi.
Leci, leci mucha do (wstawaimy imię dziecka) ………… ucha. (Imię dziecka)……….. śpi.
Leci bąk tłuściutki do (wstawiamy imię dziecka)…………… bródki - A tuś mi! (Przytulić dziecko)

 

Wyliczanki na paluszki

(wskazujemy kolejne paluszki dziecka, zaczynając od kciuka)

Ten pierwszy- to nasz dziadziuś!
A obok - babunia!
Największy - to tatuś!
A przy nim mamunia!
A to jest dziecinka mała!
A to jej rączka cała!

 

Rączki robią klap, klap, klap
Nóżki robią tup, tup, tup.
Tutaj swoją główkę mam
I po brzuszku bam, bam, bam.
Buzia robi am, am, am
Oczka patrzą tu i tam.
Tutaj swoją główkę mam,
I na nosku sobie gram.

Mówiąc rymowankę, pokazujemy części ciała zgodnie z tekstem.

 

 

Tu ma Dawidek rączki, tu ma Dawidek nóżki.
To jest Dawidka brzuszek, a to paluszki.
Na buzi jest oczko, uszko, nosek, minka,
Z tyłu są plecki, a na głowie czuprynka!

 

Rączki robią: klap, klap, klap.
Nóżki tupią: tup, tup, tup,
Tutaj swoją główkę mam,
a na brzuszku: bam, bam, bam.
Buzia robi: am, am, am,
oczy patrzą tu i tam.
Tutaj swoje uszy mam,
a na nosku sobie gram.


Jeden palec drugi, trzeci,
tak umieją liczyć dzieci.
Czwarty, piąty palec mam
widzisz umiem liczyć sam.





( z Kubusia Puchatka )
Policzymy co się ma:
mam dwie ręce, łokcie dwa,
dwa kolana, nogi dwie.
Wszystko pięknie zgadza się.
Dwoje uszu, oczki dwa
no i buzię też się ma,
A ponieważ buzia je
chciałbym buzie mieć też dwie.

Grota misia

Tu jest grota. (pokaż pięść)
W środku miś (zegnij kciuk i wsadź pod złożone palce)
Proszę, misiu, na dwór wyjdź (zastukaj w pięść)
O! Wyszedł miś. (wysuń kciuk)

Rodzina (W. Puffke)


Ten pierwszy to nasz dziadziuś - chwytamy kciuk dziecka
A obok babunia - prostujemy palec wskazujący dziecka
Największy - to tatuś - wielki palec
A przy nim – mamusia - serdeczny palec
A to jest – dziewczynka mała - mały palec
A to twoja rączka cała - podnosimy rękę dziecka do góry