Wspomaganie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Od września 2011 roku szkoły zapewniają  swoim uczniom pomoc psychologiczno - pedagogiczną bardziej efektywną, zindywidualizowaną, dostosowaną do rzeczywistych potrzeb ucznia.

Na czym ta pomoc ma polegać?

Przede wszystkim na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, wynikających :

  • z niepełnosprawności,
  • z niedostosowania społecznego,
  • z zagrożenia niedostosowaniem,
  • ze szczególnych uzdolnień,
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się,
  • z zaburzeń komunikacji językowej,
  • z choroby przewlekłej,
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
  • z niepowodzeń edukacyjnych,
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Efekty pomocy psychologiczno - pedagogicznej będą widoczne wtedy, gdy uczniowie nią objęci będą sumiennie z tej pomocy korzystać.

W dniu 30 kwietnia 2013 roku weszło nowe rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Wprowadzone zmiany:

  • zapewnienie uczniom lepszej opieki poprzez większą elastyczność procedur oraz ograniczenie i zmniejszenie ilości obowiązującej dokumentacji,
  • zapewnienie uczniom pomocy w trakcie tzw. bieżącej pracy z uczniem.

 Obowiązującym obecnie uregulowaniem prawnym dotyczącym pomocy psychologiczno - pedagogicznej jest rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z 9 sierpnia 2017 roku.

Wprowadzone zmiany:

- dodanie nowej formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej (zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się)

- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno - społeczne

- wprowadzenie nowej formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej: zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowanej ścieżki kształcenia

 - w ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej prowadzone są zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu